یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۱:۴۶:۱۷

نگاهی به بررسی سند جامع توسعه دریایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی
راه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ساحلی و دریایی کشور

باشگاه خبری فراساحل: در راستای تدوین سند جامع علمی کشور که مورد تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی است لزوم تدوین سند جامع توسعه دریایی دیده شده است، برای اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور لازم بود در حوزه‌های تخصصی اسناد خاص ملی تهیه شود که در این راستا نیازمند همکاری همه سازمان‌ها و بخش‌های مختلف بودیم، تا عملاً اهداف علمی کشور محقق شود. سند جامعی در حوزههای هوا و فضا، زیست فناوری و برخی شاخههای دیگر تدوین شده بود و تدوین سند جامع توسعه دریایی از سال 92 آغاز شد. در نقشه جامع علمی کشور هم موضوع دریا و لزوم پرداخت کشور به این حوزه مورد تأکید قرار گرفته است. از طرف دیگر ما مرزهای طولانی دریایی داریم و همین موضوع توجه به پتانسیلهای دریایی برای حفاظت از مرزهای دریایی را بیشتر مشخص میکند. همچنین در حوزه فعالیتهای دریایی وزارتخانههای مختلفی مانند وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت دفاع و همچنین سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست همکاری دارند که سند جامع توسعه دریایی در راستای تعامل بین این سازمانها اقدام خواهد کرد.  سند جامع توسعه دریایی به این موضوع تمرکز خواهد داشت که فعالیت‌ها و کارهایی که این نهادها انجام می‌دهند در یک راستا انجام شده و موجب هم افزایی شود تا درنهایت سرمایه‌گذاریی‌هایی که در نهادهای مختلف صورت می‌گیرد به نحو مناسبی منجر به توسعه علوم و فناوری‌های دریایی شود.


تقویت فرهنگ مشارکت و کار جمعی بین اعضای سازمان‌ها به منظور فراهم آوردن امکانات توسعه کمی و کیفی آموزش عالی، بحث و بررسی و ارائه نظر در مورد اهداف و سیاست‌های کلان دریایی و راهبردهای آینده دریایی کشور به مراکز تصمیم ساز، ایجاد ارتباط و همکاری با دانشگاه‌های خارجی با اولویت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای همسایه، تهیه طرح‌ها، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های مشترک آموزشی و پژوهشی دریایی و نیز مشارکت در انجام پروژه‌های تحقیقات دریایی کشور، شناسایی توانمندی‌ها و رسیدن به حد مطلوب بهره‌برداری از امکانات موجود و بالقوه اعضای اتحادیه، گسترش همکاری با انجمن‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی و ارتقای فرهنگ دریایی در کشور از جمله اهداف تشکیل این اتحادیه است. ما مرزهای آبی مشترک زیادی با کشورهای همسایه داریم از این رو باید حضور پر قدرتی در آبهای خلیج فارس و دریای خزر داشته باشیم و بتوانیم بهره‌برداری‌های مناسبی از حوزه‌های نفتی و گازی به عمل آوریم. اکتشاف و بهره‌برداری در این آبها نیز مستلزم توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با حوزه دریاست.


شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد فراگیر بر تدوین سند جامع توسعه دریایی تاکید داشته است تا تمام موارد مرتبط با این حوزه در آن دیده شود. برای دستیابی به این مقصود است که از تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع دعوت به عمل آمده است تا برای تدوین سند مذکور همکاری داشته باشند. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی شخص رئیس جمهور است و طبیعتاً با تأکیداتی که در راستای تدوین این سند وجود داشته است تمام دستگاه‌های زیرمجموعه دولتی و غیردولتی در راستای اجرایی شدن آن اقدامات لازم را انجام خواهند داد. از سویی در ابتدای تدوین سند مذکور قصد تاکید بر جامعیت سند بوده است و بعد از این مرحله با توجه به شرایط بودجه‌ای و سایر محدودیت‌ها، اولویت‌ها به صورت دقیق مشخص خواهد شد. با توجه به این موضوع که تنها اسناد مصوب در مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تمامی سازمان‌ها حکم قانون را داشته و لازم الاجرا خواهد بود و همچنین ضمن عنایت به آنکه این سند با همکاری و خواست تمامی سازمان‌های فعال در حوزه دریا و مطابق با برنامه و نقشه راه‌های میان مدت و بلند مدت آن‌ها طرح‌ریزی شده است امید است که این سند بتواند با مدیریت و راهبری ستاد دریایی معاونت علمی که نقش فرابخشی در حوزه علوم و فناوری‌های دریایی کشور را دارد، موجب رونق و توسعه صنایع دریایی و در پی آن توسعه اقتصادی کشور شود.

محمدسعید سیف
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی



  کد خبر : 1131
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :